Kan spare 108 timer i reisetid

Flytoget

På onsdag kunne Flytoget endelig offisielt åpne sin nye endestasjon i Drammen. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete testet turen fra Oslo, som på flere vis markerte en ny måte å regne tid på. Drammensere som velger Flytoget én gang i uken, sparer nemlig 108 timer i året på å la bilen stå.

– Vi har forventninger om en passasjervekst til og fra Drammen på 400.000 reisende per år. Sammen med næringslivet og det offentlige, skal Flytoget bidra til ny forretningstrafikk og turisme til regionen. Det er med stor glede vi kjører Flytoget inn på Drammen stasjon i dag, sier administrerende direktør i Flytoget Linda Bernander Silseth i en pressemelding.

En betydelig andel av Flytogets kunder kommer fra drammensregionen, og har tidligere reist med togene fra Asker. Kjøretiden fra Drammen til Oslo Lufthavn blir 60 minutter.

Sparer tid og miljø

Høyhastighetstog, som Flytoget, bidrar til betydelig reduserte klimautslipp, og kan dessuten ha en positiv innvirkning på den berømte tidsklemma mange opplever i dagens samfunn.

– Nå kan også de reisende fra Drammensområdet få seg en avslappende time på Flytoget, i stedet for å kjøre egen bil. Dette vil være et viktig bidrag til å få ned klimagassutslippene, redusere køene på E18 og gi folk en litt mindre stresset hverdag, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Velger du Flytoget fra Drammen fremfor bilen én gang i uken gjennom ett år, sparer du miljøet for to tonn CO2-utslipp og vinner 108 timer reisetid. Bare tidsbesparelsen tilsvarer 13 arbeidsdager, 72 fotballkamper med ungene, 143 spinningtimer, eller 27 romaner i godstolen, alt avhengig av hva du velger å bruke tiden på.

Flytoget nærmer seg 50 millioner reisende, og siden oppstarten i 1998 har kundene spart miljøet for 445.000 tonn i reduserte CO2-utslipp, fordi de har latt bilen stå.

Med åpningen av Drammen forventer Flytoget å passere 5,5 millioner årlige reiser i 2010. Dette vil gi Flytoget en kollektivandel som er helt i verdenstoppen.

Foto: Flytoget på Oslo S. Fotograf: Njål Svingheim/Jernbaneverket.